Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää

Suomalaiset tekevät päivittäin yli miljardi hakua Googlen hakukoneilla. Käyttäjät hakevat verkosta tietoa ostopäätöksiä varten. Käyttäjät selvittävät hakukoneista esimerkiksi tietoa tuotteiden hinnoista, aukioloajoista ja liikkeen sijainnista. Potentiaalinen asiakas ei voi ostaa sinulta, ellei tiedä yrityksesi olemassaolosta. Sen tähden on tärkeää muistaa hakukoneoptimointi olennaisena osana yrityksen markkinointia.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa käytännössä sitä, että sivustoa tutkitaan ja kehitetään niin, että se palvelee käyttäjäänsä mahdollisimman hyvin ja että sivusto on hakukoneille ymmärrettävä. Hakukoneoptimointi voidaan jakaa karkeasti kahteen osaan: sisältöjen optimointiin sekä tekniseen optimointiin.


Sisältöjen optimoinnissa kiinnitetään huomiota laadukkaan sisällöntuottamiseen sivustolle. Kun käyttäjä tekee haun hakukoneessa, hakukoneet pyrkivät tarjoamaan mahdollisimman tarkasti sellaista sisältöä, joka vastaa käyttäjän tekemään hakuun. Se, että sivusto sisältää oikeinkirjoitetut tekstit, eivät vielä riitä, vaan käyttäjän tulee ymmärtää heti, mikä on sivustosi tarkoitus ja mitä yrityksesi tarjoaa. Hakukoneoptimoinnissa olennaista on se, että käyttäjä pystyy liikkumaan sivustolla loogisesti ja että käyttäjä löytää sivustolta etsimänsä. Hakukoneoptimoinnissa tarkastellaan sivustojen sisältöjä ja kirjoitetaan lisää tai parannellaan sisältöjä sen mukaan, että se vastaisi paremmin käyttäjän hakemaan ongelmaan.


Tekninen hakukoneoptimointi puolestaan pitää sisällään sivuston koodiin liittyvät seikat. Tekninen auditointi paljastaa, millaisia teknisiä haasteita sivustolla on ja mitä niille tulee tehdä. On tärkeää selvittää, pystyykö hakukoneet lukemaan sivustoa ja miten sivustoa voidaan kehittää sujuvammaksi. Sivuston käyttömukavuus on silti suurimmassa roolissa siinä, ymmärtävätkö hakukoneet sivuston sisältöä. Kun sivuston sisältö on laadukasta ja palvelee käyttäjäänsä, hakukoneet palkitsevan sivuston antamalla sille paremmat sijoitukset hakukoneissa.


Sivustolle tulee tehdä avainsana-analyysi, jonka tarkoituksena on valita sellaiset avainsanat, jotka tukevat asiakkaan yrityksen tarpeita ja liiketoiminnan tavoitteita parhaiten. Avainsana-analyysissä selvitetään, millä hakusanoilla ja hakulausekkeilla asiakkaat päätyvät sivustolle. Avainsana-analyysissä pohditaan, mitä tarkalleen asiakkaiden on tarkoitus löytää ja mihin ongelmaan he oikeastaan haluavat ratkaisua. Monet kirjoittavat sisältöjä sivuilleen, kuten erilaisia blogeja, oppaita ja uutisia, mutta jos teksteille ei tehdä varsinaista avainsana-analyysiä, ei teksti ole silloin hakukoneoptimoitu. Avainsana-analyysissä valitaan kaikista relevantit sanat, joiden avulla on myös todennäköisimmät mahdollisuudet saavuttaa parempia sijoituksia hakukoneissa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *