Miksi tilitoimistopalveluita ostetaan lähes sokkona mistä tahansa paikallisesta ja lähellä sijaitsevasta tilitoimistosta? Tai miksi halvan hinnan perässä juostaan, eikä kumppaniehdokkaiden muita avuja välttämättä osata edes huomioida? Esimerkiksi Helsingissä tilitoimistoja toki piisaa, mutta palvelun taso vaihtelee usein suuresti, eikä yrityksen raha- ja talousasioita kannattaisi jättää kenen tahansa käsiin.

Usein taustatyö jääkin hyvin lyhyeksi ja esimerkiksi edullinen hinta voi ratkaista useita tarjouspyyntöjä. Mutta millä perusteilla tilitoimisto Helsingissä tai muualla pääkaupunkiseudulla sitten kannattaisi valita? Tähän kysymykseen me halusimme vihdoin vastauksen. Näin ollen Tilitoimisto Helsinki auttoi meitä laatimaan yrittäjille kolmen yksinkertaisen kohdan muistilistan, jonka avulla myös sinä pystyt valitsemaan juuri sen parhaan ja toimivimman tilitoimiston Helsingistä yhteistyökumppaniksi.

Edellytä henkilökohtaisuutta

Usein kaikkein suurin ja tunnetuin toimija ei ole se paras vaihtoehto. Niin kuin eivät ole varsinkaan isommalle yrityksille yhden hengen toimistotkaan, vaikka toki molemmissa osaamista riittää.

Usein pienemmät, mutta kuitenkin useampia ihmisiä työllistävät tilitoimistot haluavat ja pystyvät panostamaan yhä enemmän aikaansa asiakkaisiinsa. Samalla heillä on lähtökohtaisesti enemmän mahdollisuuksia hyvinkin joustavaan asiakaspalveluun. Kaikkein pienimmissä, yhden tai kahden hengen toimistoissa aika ei välttämättä aina riitä ja suurimmissa asiakkaiden henkilökohtainen palvelu voi olla hankalaa.

Toki poikkeuksiakin riittää, mutta pääasia kuitenkin on, että pidät kriteerinä henkilökohtaista ja hyvinkin räätälöityä palvelua. Talouspuolen asiat kun joskus vaativat esimerkiksi sparraus apua, eikä silloin olisi mukavaa, jos tilitoimisto kertoisi olevansa liian kiireinen sitä tarjotakseen.

Varmista työkalujen ja ohjelmistojen helppokäyttöisyys

Vaikka fyysisten papereiden ja kuittien kiikutus tilitoimistolle on usein yhä mahdollista, toimivat useimmat toimistot tänä päivänä lähes täysin sähköisesti ja käyttävät siihen erilaisia taloushallinnon ohjelmistoja. Kuitenkin käytössä olevat ohjelmistot voivat olla jopa erittäinkin kinkkisiä kiireisen yrittäjän arjessa. Selvitä siis jo ennen asiakkuuden alkamista, että millaisia ohjelmistoja valitsemasi toimisto käyttää ja miten helppokäyttöisiä ne ovat. Entäpä millaisia rajapintoja ne tarjoavat? Onko esimerkiksi mahdollista seurata yrityksesi myyntejä tai hallinnoida varastoa yhden kirjauksen periaatteella, suoraan tilitoimiston tarjoamilla sähköisillä ohjelmistoilla? Nämä asiat kun voivat helpottaa arkea jopa huomattavasti.

Varmista kiinteä tai vähintään läpinäkyvä hinta

Jos jo asiakkuuden alussa tarkkaa hintaa (tai edes suht tarkkaa hintahaarukkaa) ei tilitoimiston palveluille pystytä tarjoamaan, tai jos hinta koostuu liian monimutkaisista yksittäisistä paloista, ei yhteistyötä kannata aloittaa. Läpinäkyvä ja selkeä tai kiinteä kuukausittainen hinta onkin ainoa mahdollisuus selvitä yhteistyöstä tilitoimiston kanssa, ilman epämukavia ja ennalta-arvaamattomia laskuja.

Anna arvoa palvelukokonaisuuksille

Moni tilitoimisto pystyy tarjoamaan perinteisten kirjanpidon, tilinpäätösten ja muiden perinteisten taloushallinnon palveluiden lisäksi myös esimerkiksi palkanlaskentaa sekä yrityksen taloushallinnon konsultaatiota. Kannattaa myös tarkastaa, onko tilitoimisto käyttämiensä ohjelmistojen virallinen partneri. Näin ollen voit ainakin varmuudella sanoa, että ohjelmistojen osaaminen on varmasti kunnossa ja tukea niiden käyttöön ja rajapintojen implementointiin saadaan kinkkisimmissäkin tilanteissa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *